Standardy ochrony małoletnich

Zasady relacji pacjent - personel
skierowane do dzieci

Pamiętaj, że jesteś dla nas ważny!
Robimy wszystko,
abyś jako pacjent czuł się u nas jak najlepiej

Pamiętaj, że:

  1. Możesz nam powiedzieć, jak powinniśmy się do Ciebie zwracać.
  2. Masz prawo wiedzieć, jak nazywa się osoba, która Cię leczy i czym się zajmuje. Jeśli sama zapomni się przedstawić, możesz ją o to zapytać.
  3. Jeśli czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz, na czym polega Twoja leczenie, w jaki sposób przebiegać ma zabieg lub diagnostyka, a chcesz się tego dowiedzieć – pytaj śmiało! Postaramy się to wyjaśnić.
  4. Będziemy Cię traktować z szacunkiem. Nie będziemy Ci mówić, że nie boli, jeśli może zaboleć.
  5. Chcemy, żebyś zawsze czuł/czuła, że Twoje zdrowie, potrzeby i uczucia są dla nas ważne. Jeśli chciałbyś/chciałabyś powiedzieć nam o tym, co Ci się podoba lub nie podoba w naszym zachowaniu, w poradni – zrób to, postaramy się wysłuchać Cię z uwagą.
  6. Będziemy starać się badać Cię delikatnie i dać Ci czas na oswojenie się z sytuacją. Czasem może to jednak nie być możliwe, jeśli będziemy musieli udzielić tej pomocy szybko z uwagi na Twoje zdrowie.
  7. Jeżeli potrzebujesz przytulenia lub pocieszenie, możesz nas o to poprosić. Nie zawsze będziemy mogli dać Ci tyle czasu, ile potrzebujesz, ale będziemy si e starać. Nie będziemy Cię przytulać bez Twojej zgody.
  8. Będziemy starali się pytać Cię o zdanie w sprawach, w których możemy dać Ci wybór.

Jeżeli wydarzyło się coś, co Cię niepokoi, ktoś Cię skrzywdził lub przekroczył Twoje granice, możesz o tym powiedzieć pracownikom medycznemu (np. lekarzowi, pielęgniarce) i poproś o pomoc. Postaramy się rozwiązać ten problem w taki sposób, abyś był/a bezpieczny/a.

Czasem jesteśmy zabiegani i zmęczeni, możemy nie mieć czasu, aby z Tobą dłużej porozmawiać, bo czekają na nas dzieci, które mogą pilnie potrzebować naszej pomocy. Prosimy, nie zniechęcaj się. W takiej sytuacji postaramy się wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć na Twoje pytania i zaopiekować się Twoim problemem.

Na podstawie ustawy z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023 poz. 1606) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Gminy Przyłęk(dalej: SPZOZ Gminy Przyłęk) ustanowił i wdrożył Standardy ochrony małoletnich.

Standardy dotyczą całego personelu (pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy).

Kierownik SPZOZ Gminy Przyłęk wyznaczyła osobę odpowiedzialną za monitoring realizacji Standardów ochrony małoletnich:

Koordynator ds. ochrony małoletnich – Magda Gawron

email: sekretariat@zozprzylek.pl

 
Standardy Ochrony Małoletnich określają:
  • zasady bezpiecznej rekrutacji personelu,
  • sposób reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia i zasady prowadzenia rejestru interwencji,
  • zasady bezpiecznych relacji personel-małoletni,
  • zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych,
  • zasady ochrony wizerunku i danych osobowych małoletnich,
  • zasady monitorowania wskaźników wdrożenia Standardów w życie.

SPZOZ Gminy Przyłęk monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci:

  1. W ramach rekrutacji członków personelu pracujących z małoletnimi prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z małoletnimi oraz sprawdzane są ich referencje.
  2. SPZOZ Gminy Przyłęk uzyskał o każdym członku personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego i rejestrów karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) albo – w przypadkach wskazanych prawem – oświadczenie o niekaralności.
  3. Określone są zasady bezpiecznych relacji (bezpiecznego kontaktu) całego personelu placówki z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z małoletnim.
  4. Pracownicy mają zapewnioną podstawową edukację na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i pomocy im w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
  • rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletnich,
  • stosowania adekwatnych do sytuacji procedur interwencji prawnej w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
  • odpowiedzialności prawnej pracowników SPZOZ Gminy Przyłęk zobowiązanych do podejmowania interwencji,
  • procedury „Niebieskiej Karty”

W SPZOZ Gminy Przyłęk funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka:

    1. W SPZOZ Gminy Przyłęk funkcjonują procedury, które określają działania, jakie należy podjąć w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletnich lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu placówki, członków rodziny, rówieśników i osób trzecich.
    2. Procedury są dostępne dla wszystkich pracowników. Każda osoba z personelu posiada informacje, dotyczące sposobu zgłaszania podejrzenia krzywdzenia małoletniego.
    3. Osoby wyznaczone do prowadzenia interwencji są przeszkolone w tym zakresie i mają wsparcie Koordynatora w kontaktach z innymi służbami ochrony małoletnich w podejmowaniu działań interwencyjnych oraz mają zapewnioną możliwość konsultowania przypadków budzących wątpliwości co do właściwego postępowania z innymi specjalistami.
    4. Prowadzony jest rejestr przypadków zgłoszeń dotyczących podejrzenia krzywdzenia małoletniego oraz interwencji inicjowanych przez pracowników SPZOZ Gminy Przyłęk.
    5. Dostępne są dane kontaktowe do lokalnych służb pomocowych i interwencyjnych. W SPZOZ Gminy Przyłęk wyeksponowane są informacje dla małoletnich:

– na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży,

– przysługujących im praw, jako pacjentowi,

– zasad komunikacji z małoletnimi i ich opiekunami.

  1. W SPZOZ Gminy Przyłęk udziela się osobie dotkniętej przemocą w rodzinie pomocy w formie badania lekarskiego w celu ustalenia przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie oraz wydaje zaświadczenie lekarskie.

Placówka monitoruje i okresowo weryfikuje i aktualizuje – co najmniej raz na dwa lata, ze szczególnym uwzględnieniem analizy danych z rejestru przypadków i sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.